گروه علوم اجتماعی متطقه 4

علمی، آموزشی،اجتماعی و خبری

گروه علوم اجتماعی متطقه 4

علمی، آموزشی،اجتماعی و خبری

طبقه بندی موضوعی

بهبود مهارت های ارتباطی

سه شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۲، ۰۴:۳۲ ب.ظ

بهبود مهارت های ارتباطی در روابط و مشاغل

ارتباط موثر چیست؟

در عصر اطلاعات، ما هر روز شاهد ارسال، دریافت و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات هستیم. اما ارتباط موثر درباره چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. همچنین ارتباط موثر مستلزم آن است که احساسی را که در                پشت اطلاعات ارائه شده قرار دارد متوجه شویم. این استنباط و درک می تواند روابط شما در منزل، اداره و  مدیریت موقعیت های اجتماعی ارتباط هایتان با دیگران را بهبود بخشد و کار گروهی، تصمیم گیری و حسن نیت جهت  حل مشکل را ارتقا دهد. ارتباط موثر، امکان درک پیام های پیچیده و حتی منفی را بدون ایجاد تضاد و از بین بردن اعتماد به شما می دهد. ارتباط موثر یکسری مهارت ها را از جمله ارتباط غیرکلامی، گوش دادن دقیق، توانایی  در کنترل هیجان به  برطرف کردن احساسات منفی، هنگامی که احساسات بالامی گیرد و سخنران احساس کند، صحبت های او به درستی شنیده شده است می تواند کمکی در کاهش هیجان و خنثی کردن احساسات منفی باشد و به این ترتیب امکان درک واقعی جهت حل مشکل آغاز می شود.

    ارتباط غیرکلامی

هنگامی که مطالبی را به زبان می آوریم که برای ما دارای اهمیت است، عمدتا از علائم و نشانه های غیرکلامی استفاده می کنیم. ارتباط بدون کلام یا زبان تن، شامل حالت های صورت، حرکات بدن، ژست ها، تماس چشمی، وضعیت بدن، آهنگ کلام و حتی انقباض ماهیچه ها و طرز نفس کشیدن است. طرز نگاه، گوش کردن، رفتار و عکس العمل شما نسبت به شخص دیگر چیزهای بسیار زیادی راجع به احساس تان بیان می دارد که کلمات به تنهایی از بیان آنها عاجزند. کسب مهارت در فهمیدن و استفاده از ارتباط غیرکلامی می تواند شما را در برقراری ارتباط با دیگران کمک کند و آنچه را که منظور واقعی شماست بیان کند، موقعیت های چالشی را هدایت و در نهایت روابط بهتری را در منزل و در محل کار برای شما ایجاد کند. می توانید ارتباط اثربخش را با استفاده از زبان تن به روشنی و با حفظ تماس بصری با کسی که با او در حال صحبت کردن هستید تقویت کنید. همچنین می توانید با استفاده از زبان تن نسبت به تاکید یا تشدید پیام غیرکلامی خود مثلابا زدن آرام دست به پشت کسی که به خاطر موفقیتش او را مورد تمجید قرار می دهید یا با کوبیدن مشت ها پیام خود را مورد پافشاری قرار دهید.

 

 

  مدیریت هیجان

    در یک میزان کم، هیجان می تواند به شما کمک کند. هرچند وقتی که هیجان شدید و دائمی شود می تواند با برهم زدن قدرت تمرکز شما سد و مانعی بر سر راه ارتباط موثر به صورت شفاف و سازنده باشد. هنگامی که هیجان زده می شوید به احتمال خیلی زیاد نحوه رفتار افراد را متوجه نمی شوید، علائم غیرکلامی ناخوشایند و گیج کننده را از خود بروز می دهید و الگوهای رفتاری غیرارادی و نادرستی را مرتکب می شوید چند دفعه وقتی که با همسر، بچه ها، رییس، دوستان یا همکارانتان توافق نداشته اید هیجان زده شدید و سپس چیزی گفتید یا کاری را انجام دادید که بعدا پشیمان و نادم شده باشید؟    اگر بتوانید بر هیجان خود به سرعت غلبه کنید و به حالت عادی برگردید، بی شک نه تنها از داشتن چنین احساسات ناخوشایندی دوری خواهید جست، بلکه در بسیاری موارد به افراد دیگر نیز در حفظ آرامش کمک خواهید کرد.  تنها وقتی که شما هیجان زده نیستید و در حالت عادی هستید می توانید درک کنید که آیا موقعیت به عکس العمل و واکنش نیاز دارد یا اینکه علائمی که افراد از خود بروز می دهند نشانگر آن است که بهتر است حرفی زده نشود و ساکت ماند.

    تسکین سریع هیجان برای ارتباط موثر

    هنگامی که هیجان زده می شوید همیشه این امکان وجود ندارد که زمانی را جهت تفکر یا قدم زدن در بیرون از محل داشته باشید به ویژه وقتی در جلسه ای با رییس خود یا برای مثال در حال جر و بحث با همسرتان هستید. با یادگیری سریع و به موقع کاستن از هیجان، نه تنها با هرگونه احساسات شدیدی می توانید به آسودگی مقابله کنید، بلکه قادر خواهید بود احساسات خود را مهارکنید و رفتاری پسندیده داشته باشید. اگر در حین گفت و شنود دچار هیجان شوید بدن تان به شما هشدار خواهد داد مبنی بر اینکه آیا ماهیچه های شما یا دل تان منقبض شده یا شکم تان درد گرفته است؟ آیا دست هایتان را به هم می فشارید؟ آیا بریده بریده نفس می کشید؟ آیا فراموش می کنید نفس بکشید؟ قبل از تصمیم به ادامه مذاکره توصیه می شود لختی تامل کنید تا از هیجان تان کمی کاسته شود یا در صورت امکان آن را به تعویق بیندازید. با کشیدن چند نفس عمیق بر احساس تان غلبه کنید و هیجان خود را به سرعت تحت کنترل درآورید برای این منظور می توانید خاطره شادی را به یاد آورید. بهترین روش جهت کاهش سریع هیجان از طریق احساسات دیداری، شنیداری، تماسی، چشایی و بویایی است اما هر فرد نسبت به این احساسات عکس العمل های متفاوتی از خود نشان می دهد. بنابراین لازم است چیزهایی را که در آرام کردن شما موثر است: کشف کنید. در پی مطالب خنده دار باشید چراکه اگر آن مطلب به درستی و به موقع گفته شود می تواند بهترین روش برای برطرف کردن هیجان هنگام گفت و شنود تلقی شود. هنگامی که شما و کسانی که در اطراف شما هستند قضیه یی را خیلی جدی می گیرند بهتر است با گفتن یک جوک یا داستانی جالب فضا را عوض کنید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۷
گروه آموزشی علوم اجتماعی منطقه 4

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی